Welkom
Welkom op het online gedeelte van Kleuteruniversiteit Magazine. Hier vind je de meeste artikelen van alle nummers. Zo kun je ze waar je ook bent en wanneer je maar wilt opnieuw lezen of inzetten in je groep.
Kleuteruniversiteit Magazine is een samenwerkingsproject tussen Kleuteruniversiteit, Meester Sander en Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum. Het is een inspirerend en onafhankelijk magazine, bedoeld voor professionals in basisonderwijs en kinderopvang en studenten van PABO en pedagogiek die werken met kinderen van 3 t/m 7 jaar. Het tijdschrift verschijnt vier keer per schooljaar. Klik hier voor informatie rondom abonnementen.
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je graag zien hoe ons mooie tijdschrift er op papier uitziet? Bekijk dan hier de online preview.
Voor vragen, suggesties, of deelname aan onze rubrieken kun je mailen naar info@kleuteruniversiteitmagazine.nl. Bekijk ook ons lijstje met veel gestelde vragen. Misschien vind je daar het antwoord op jouw vraag wel.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Was ik maar...
Rosan van Gessel, Esther Voorburg
Juf Esther en Rosan vertellen over werken met het Kleuteruniversiteit-project Was ik maar - talentontwikkeling. Het project is gebaseerd op het prentenboek Was ik maar van Mies van Hout.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Rikki en de tuin van opa
Project ‘De groentetuin’
Meriël Bouwman
Juf Meriël vertelt over werken met het Kleuteruniversiteit-project De groentetuin. Het project is gebaseerd op het prentenboek Rikki en de tuin van opa van Guido van Genechten. 'Ik wilde werken met het thema groeien, daarom koos ik het project De groentetuin. Het sprak mij aan om de kinderen te leren hoe eten groeit...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Snackbar in je klas
De themahoek als hotspot van betekenisvol leren
Ynte Essers
De themahoek is niet zomaar een hoek, maar een onmisbaar element in het thematisch werken. Waarom is deze hoek zo belangrijk en hoe je richt je die samen met de kinderen in?
_w400_h260_bgtop.jpg)
Alfabet de letterdief
Rosan van Gessel en Sharaya van Wilsem
De projecten van Kleuteruniversiteit zijn bedoeld om je te enthousiasmeren en te inspireren. Iedere leerkracht geeft er een eigen draai aan en gebruikt de inhoud naar eigen inzicht. Als kinderen er thuis over praten of naar school komen met ideeën, dan weet je dat je raak hebt geschoten! In dit artikel komen leerkra...

Spelen met een spelscript
Anke van Boxmeer
De themahoek is ingericht als klaslokaal waarin de kinderen schooltje kunnen spelen. Blaffend komt de hond binnengekropen, de juf aait hem over zijn kop en zijn baas hangt de riem om een stoel. Verbaasd kijk ik toe. Dit is wel een heel bijzondere school! Hier kan het werken met spelscripts een fijne toevoeging zijn....

Kennis die niet verloren mag gaan
Klossers vertellen
Ooit was er een opleiding speciaal voor kleuterjuffen, de Kleuter Leidster Opleiding School (KLOS). Meester Sander ging dit keer op bezoek bij een KLOS-reünie! Zo veel Klossers bij elkaar levert een hoop wijsheden op.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Kikker is Kikker
Esther Voorburg en Jamie de Hart
Waarom koos je dit project?
Esther: ‘Ik koos het project Kikker is Kikker, omdat het me een mooie start van het schooljaar leek. Het bevat veel groepsvormende activiteiten. Ook is de centrale boodschap, dat iedereen goed is zoals hij of zij is, mooi om het schooljaar mee te starten.’ Jamie: ‘Ik zocht een project da...

Inspirerend onderwijs
Juf Sanne op zoek naar Maria Montessori
Sanne Ramakers
Tijdens het laatste jaar van de Pabo liep ik stage op een school met Klossers van wie ik de fijne kneepjes van het vak heb mogen leren. Zo leerde ik onder andere dat elk kind een plantje zou moeten hebben om te verzorgen, hoe kleuters een stoel moeten dragen en drietrapslesjes voor het aanbieden van materiaal. Maar ...

Maar eerst ving ik een monster
Agnes Dijkstra-Zuiderveen
Lig jij ook wel eens te dromen?
Over monsters die gaan komen?
Ik wel. Maar wil je weten wat ik zeg?
Monster, monster ik jaag je weg!