Welkom
Kleuteruniversiteit Magazine is een inspirerend en onafhankelijk magazine, voor (aankomende) professionals in basisonderwijs en kinderopvang die werken met kinderen van 3 t/m 7 jaar.
Op deze site kun je handig artikelen opzoeken, zo kun je ze waar je ook bent en wanneer je maar wilt opnieuw lezen of inzetten in je groep.
Muziekhoek
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieOntwerpen met kleuters
Ervaringen als uitgangspunt voor een ontwerpactiviteit
Els Kok, Malika Verbeek
Mila vertelt in de kring dat ze naar badje twee mag. Emre haakt daarop in en vertelt dat hij ook net door is naar badje twee. Figo zit nog niet op zwemles, maar zijn zus wel. In de klas van juf Malika gaat het uitgebreid over zwemles. Mila’s verhaal mondt uit in een enthousiast gesprek en het delen van ervaringen do...
Move it!
Bewegend leren in het Engels
Marlijn van Kempen
In dit artikel kijken we naar bewegend leren in combinatie met Engels. Want stilzitten en kleuters, dat is een onnatuurlijke situatie. Lees verder over de theorie Total Physical Response (TPR) van James Asher en tips en tricks om bewegend Engels te leren met jouw kinderen.
Meer toetsen!
Een alternatief voor het volgen van de ontwikkeling van kinderen
Pepijn Dousi
Vanaf augustus 2022 mogen scholen voor het volgen van de ontwikkeling van kleuters geen gebruik meer maken van de ‘schoolse’ LVS-toetsen met opgavenboekje, pen en papier. Scholen blijven echter wel verplicht de ontwikkeling van alle kinderen – en dus ook de kleuters – te volgen. Hoe ga je hier als school mee om? En ...
Top-down onderwijs
Slimme kleuters motiveren
Cora Hansen
De meeste kinderen in je groep gaan zonder problemen aan de slag met hun opdrachten. Het kind met een ontwikkelingsvoorsprong lijkt weinig zin te hebben, doet er erg lang over of begint er zelfs niet aan. Hoe komt het dat kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong soms moeilijk te motiveren zijn? Wat is motivatie prec...
Die van mij gaat sneller!
Knikkerbanen in je klas
Evelien Hoekman
Een knikker gaat van hoog naar laag, een knikker kan uit de bocht vliegen, een knikker kan heel snel of heel langzaam rollen. Dit vraagt er natuurlijk om uitproberen: kunnen we knikkers toch omhoog laten gaan en hoe kunnen we de bocht zo maken, dat de knikkers toch in de baan blijven en zo snel mogelijk beneden kome...
Kraak de code
Escaperooms voor kleuters
Janneke van de Groes
In iedere stad is er wel een te vinden: een escaperoom. Een interactief spel op locatie waarbij een groep mensen samen binnen een thema puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekken en proberen op te lossen binnen een bepaalde tijd. Deze escaperooms zijn vaak alleen geschikt voor volwassenen en niet voor (jonge) kinder...
Work it!
Engels leren met coöperatieve werkvormen
Marlijn van Kempen
Engels met kleuters is ontzettend leuk om te doen en ook nog eens heel nuttig. En het mooie is dat alles wat je in de kleuterklas doet, ook prima in het Engels kan! In dit artikel kijken we naar coöperatieve werkvormen in combinatie met Engels. Welke zijn geschikt en hoe kun je ze inzetten om de kinderen actief bezi...
Perfecte hartjes
Hoe je een hoogsensitieve kleuter helpt
Josja Koelink
Het valt meester Raymond op dat Elin (groep 1) schrikt als hij andere kinderen ergens op aanspreekt of als hij de hele klas vraagt om rustiger te spelen. Het komt vaak voor dat Elin dan begint te huilen en het duurt lang voor ze weer verder kan met haar spel. Haar uitleggen dat de boosheid niet op haar gericht is, l...
Grej of the day
Linda Mäki
‘Wat heb je vandaag op school geleerd?’
‘Weet ik niet meer.’
Met Grej of the day zorg je ervoor dat kinderen geprikkeld worden en naar huis gaan met weetjes die zo spannend zijn dat ze die meteen thuis willen navertellen!
Laat ze maar praten
Taaldenkgesprekken met jonge kinderen
Nicoline Tammes
De meeste leerkrachten zijn gewend vragen te stellen en de kinderen antwoord te laten geven. Maar bij taaldenkgesprekken zijn de kinderen aan het woord en stelt de leerkracht zich terughoudend op. Zo zet je kinderen echt aan het denken en ontwikkel je hun taalvaardigheid en creatief denken.
Dus zo ziet een computer er van binnen uit!
Suzanne Maas
Enthousiast rent een kind op me af. “Juf, ik heb de digitale camera eruit gehaald”. Vol trots laat hij me een piepklein onderdeel zien. Inderdaad, tussen zijn vingers blinkt het glas van een minuscuul lensje. Knap gevonden van deze techneut in spé.
Read it!
Marlijn van Kempen
Engels met kleuters is ontzettend leuk en ook nog eens heel nuttig. Prentenboeken kun je prima inzetten om kinderen kennis te laten maken met allerlei basiswoorden zoals kleuren, vormen, cijfers, dieren. Prentenboeken die kinderen in het Nederlands al kennen zijn handig, maar er zijn ook veel bruikbare Engelse prent...
Zet dat scherm uit!
De kracht van audio
Sander Gordijn
In mijn kleutertijd was er ontwikkelingsmateriaal met cassettebandjes. Pure magie vond ik dat: luisteren naar zo’n bandje en dan de opdracht uitvoeren. Thuis kon ik ook enorm genieten van bijvoorbeeld het hoorspel van Pluk van de Petteflet. Dit plezier wil ik ook bezorgen aan deze generatie kinderen. Daarom heb ik v...
Logopedie voor dummies
Karin Blankert
Elk jaar kwam de logopedist bij ons op school om de kleuters te screenen. De informatie die ze gaf was waardevol. Ze maakte ons bewust van dingen en liet puzzelstukjes op hun plek vallen. Ze gaf adviezen aan de ouders en verwees eventueel door. Bij ons op school gebeurt dit niet meer: dat is een gemis. In dit artike...
Ogen eerst!
Karin Stolk- Tangenbergh
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… maar wat ziet een kind eigenlijk? Een kind kijkt met beide ogen de wereld in. Via de ogen komt het grootste deel van alle informatie binnen, en daarmee zijn ze heel belangrijk in de ontwikkeling.
Engels zonder methode
Marlijn van Kempen
Gevarieerde lessen Engels verzorgen zonder methode? Dat kan! In dit derde artikel over Engels in de onderbouw lees je hoe je materialen kunt gebruiken die gewoon in de klas te vinden zijn. Het zijn praktische tips die je meteen kunt inzetten.
Stress bij kleuters
Jan van der Zwan
Van moeten naar willen
Pepijn Dousi
Een schoolvoorbeeld van het motiveren van een kleuter
Jimmy is vijfenhalf en zit in groep 2. Hij speelt het liefst in de bouwhoek met zijn vriend Lars. Juf Loes geeft aan dat Jimmy moeilijk te motiveren is om na het spel in de bouwhoek
de blokken op te ruimen. Het komt vaak voor dat hij al op het plein aan het spele...