Welkom
Kleuteruniversiteit Magazine is een inspirerend en onafhankelijk magazine, voor (aankomende) professionals in basisonderwijs en kinderopvang die werken met kinderen van 3 t/m 7 jaar.
Op deze site kun je handig artikelen opzoeken, zo kun je ze waar je ook bent en wanneer je maar wilt opnieuw lezen of inzetten in je groep.
Muziekhoek
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieGreenscreenbox
Maak een video met een green screen
Sander Gordijn
Als je een video opneemt voor een groene achtergrond kan de computer/tablet daar een truc mee uithalen. Op de plek van het groen wordt het beeld doorzichtig. Hierdoor kun je er een andere video of foto achter plaatsen en zo lijkt het net alsof je op een hele andere plek bent dan in werkelijkheid.
Die van mij gaat sneller!
Knikkerbanen in je klas
Evelien Hoekman
Een knikker gaat van hoog naar laag, een knikker kan uit de bocht vliegen, een knikker kan heel snel of heel langzaam rollen. Dit vraagt er natuurlijk om uitproberen: kunnen we knikkers toch omhoog laten gaan en hoe kunnen we de bocht zo maken, dat de knikkers toch in de baan blijven en zo snel mogelijk beneden kome...
Gluren bij de buren
Zo werkt het kleuteronderwijs in België
Lotte Keizer
In België doe je een speciale kleuteronderwijs-opleiding, gaan kinderen al naar school als ze 2,5 zijn en duurt een schooldag meestal tot 4 uur ‘s middags. Heel anders dan in Nederland dus. Kunnen wij iets leren van onze zuiderburen of zij misschien van ons? De Vlaamse Celine en Leen vertellen over hun ervaringen vo...
Kraak de code
Escaperooms voor kleuters
Janneke van de Groes
In iedere stad is er wel een te vinden: een escaperoom. Een interactief spel op locatie waarbij een groep mensen samen binnen een thema puzzels, raadsels en uitdagingen ontdekken en proberen op te lossen binnen een bepaalde tijd. Deze escaperooms zijn vaak alleen geschikt voor volwassenen en niet voor (jonge) kinder...
Pepernoten en kerstballen tellen
Jeroen Schippers
Muziek is een ontwikkelingsgebied op zichzelf, maar ook een mooi middel om meerdere ontwikkelingsgebieden met elkaar te combineren. In de muziekhoek vind je handige en makkelijke tips om met je klas aan muziek te werken én hoe je dit met cijfers en tellen kunt combineren.
Werk in uitvoering!
De optimale bouwhoek
Monique van Essen
In de vorige jaargang van Kleuteruniversiteit magazine heb je kunnen lezen over de ontwikkeling die kinderen doormaken in hun bouwcreaties. Kinderen gaan van ‘platte’ bouwwerken steeds meer in de hoogte bouwen en complexe creaties maken.
In dit artikel lees je hoe je de bouwhoek aantrekkelijk inricht voor alle kinder...
Stilte na de Sintstorm
10 sfeervolle activiteiten in de aanloop naar kerst
Karin Blankert en Anke van Boxmeer
De periode voor Kerstmis is voor veel kinderen en leerkrachten een fijne tijd, zeker na alle drukte rondom sinterklaas. Even wat rustiger. Met korte dagen, donker weer, gedempte geluiden. Een tijd om letterlijk en figuurlijk naar binnen te keren. Een tijd om af te stappen en stil te staan. Juist ook in de klas.
Work it!
Engels leren met coöperatieve werkvormen
Marlijn van Kempen
Engels met kleuters is ontzettend leuk om te doen en ook nog eens heel nuttig. En het mooie is dat alles wat je in de kleuterklas doet, ook prima in het Engels kan! In dit artikel kijken we naar coöperatieve werkvormen in combinatie met Engels. Welke zijn geschikt en hoe kun je ze inzetten om de kinderen actief bezi...
Sinterklaas is jarig
Voorleesverhaal
Lili Blom. Illustraties: Margot Senden
Felice slaat met de voordeur.
Beng! Ze schrikt er zelf van. Toch stampt ze boos verder naar binnen, de woonkamer in. Vandaag is oma er. Oma ziet er geschrokken uit.
‘Kind, heb je de wind meegebracht? De deur!’
Felice gromt alsof ze een boze tijger is en loopt naar de keuken.
‘Hallo oma, wat leuk dat je er bent!’, zegt...
Lessen van Jan Ligthart
Marlijn van Kempen
Tijdens een wandeling liep ik langs een straatnaambordje: de Jan Ligthartstraat. Met als onderschrift: pedagoog en schrijver (1859-1916). Mijn nieuwsgierigheid werd aangewakkerd: Wie was Jan Ligthart? En waarom had ik zijn naam wel eens gehoord, maar wist ik verder niets over hem? Tijd om hem te herontdekken en te z...
Een frisse digitale start
Sander Gordijn
Aan het begin van het schooljaar is het tijd om je klas in te richten en alles klaar te maken voor een goede start. Net zo belangrijk is het inrichten van je digitale klas; hoe ga je digitale middelen inzetten dit jaar? In deze digihoek geef ik je tips om het digitale schooljaar goed te starten.
Perfecte hartjes
Hoe je een hoogsensitieve kleuter helpt
Josja Koelink
Het valt meester Raymond op dat Elin (groep 1) schrikt als hij andere kinderen ergens op aanspreekt of als hij de hele klas vraagt om rustiger te spelen. Het komt vaak voor dat Elin dan begint te huilen en het duurt lang voor ze weer verder kan met haar spel. Haar uitleggen dat de boosheid niet op haar gericht is, l...
Grej of the day
Linda Mäki
‘Wat heb je vandaag op school geleerd?’
‘Weet ik niet meer.’
Met Grej of the day zorg je ervoor dat kinderen geprikkeld worden en naar huis gaan met weetjes die zo spannend zijn dat ze die meteen thuis willen navertellen!
Laat ze maar praten
Taaldenkgesprekken met jonge kinderen
Nicoline Tammes
De meeste leerkrachten zijn gewend vragen te stellen en de kinderen antwoord te laten geven. Maar bij taaldenkgesprekken zijn de kinderen aan het woord en stelt de leerkracht zich terughoudend op. Zo zet je kinderen echt aan het denken en ontwikkel je hun taalvaardigheid en creatief denken.
Laat het los!
Kinderen zelf laten knutselen
Anke van Boxmeer
Op het programma staat een knutselopdracht passend bij het thema. Elke dag werkt een groepje kinderen met de leerkracht aan hetzelfde knutselwerkje. Aan het eind van de week hangen er vijfentwintig knutselwerkjes op het prikbord. Het kost de leerkracht veel tijd en wat zegt het resultaat over de creativiteit van de ...
Hoera, ik mag naar school!
Maaike van Goozen
Vanaf het moment dat kinderen vier jaar worden mogen ze in Nederland naar school. Waarschijnlijk zijn jullie bij de keuze voor een basisschool op bezoek geweest bij verschillende scholen. Je krijgt dan de kans je vragen te stellen en de sfeer te proeven. Als je de keuze gemaakt hebt, is het wachten op de allereerste...
Dus zo ziet een computer er van binnen uit!
Suzanne Maas
Enthousiast rent een kind op me af. “Juf, ik heb de digitale camera eruit gehaald”. Vol trots laat hij me een piepklein onderdeel zien. Inderdaad, tussen zijn vingers blinkt het glas van een minuscuul lensje. Knap gevonden van deze techneut in spé.
Wat wordt mijn werk?
Jeroen Schipper
In deze muziekhoek leren we het speciale kinderboekenweeklied van Kleuteruniversiteit. Een vrolijke en krachtige meezinger!
Zand erover!
Monique van Essen
Je kunt ermee bouwen, er iets in begraven, er modder van maken of ermee druppelen: zand kan alle vormen aannemen. Heeft de zandtafel hierdoor zo’n grote aantrekkingskracht op kinderen? Het biedt eindeloze mogelijkheden voor spelend leren en is daardoor onmisbaar in elke kleuterklas.
Meer mooie boeken!
Merel de Vink
In de kleutergroepen zijn doorgaans veel boeken te vinden. Veruit de meeste onderbouwleerkrachten houden van boeken en meer dan eens wordt me toegefluisterd dat ze thuis ‘nog veel meer’ boeken hebben. Ik begrijp dat helemaal: boeken heb je tenslotte nooit genoeg. Maar hoe presenteer je al die mooie boeken op een goe...
Read it!
Marlijn van Kempen
Engels met kleuters is ontzettend leuk en ook nog eens heel nuttig. Prentenboeken kun je prima inzetten om kinderen kennis te laten maken met allerlei basiswoorden zoals kleuren, vormen, cijfers, dieren. Prentenboeken die kinderen in het Nederlands al kennen zijn handig, maar er zijn ook veel bruikbare Engelse prent...
Allesweter
Voorleesverhaal
Lili Blom. Illustraties: Margot Senden
Iedere ochtend, als de meeste mensen nog slapen, sluipt de moeder van Aliya zachtjes door de voordeur naar buiten. Ze wandelt door de straten, door het park, het bos, langs de weilanden en weer terug. Ze doet dat elke dag, of het nu regent of droog is en ze is vaak meer dan een uur onderweg. En als de moeder van Ali...
Even lekker fröbelen
De kindergarten van friedrich fröbel
Marlijn van Kempen
frö·be·len (fröbelde, heeft gefröbeld) ‘vrijblijvend knutselen’. Zo staat het in de Van Dale. Je kunt het woord ook gebruiken met een denigrerende toon. ‘Een beetje fröbelen in de onderbouw…’ Dat is heel onterecht. Want zonder Friedrich Fröbel, naar wie het woord verwijst, zag ons huidige kleuteronderwijs er waarsch...
Priegelen, punniken en peuteren
Tips voor verbetering van de fijne motoriek bij kleuters
Pleun Kokken
De laatste jaren krijgen steeds meer kleuters moeite met fijnmotorische handelingen. Hoogstwaarschijnlijk komt dit door de toenemende digitalisering. Echter, stimulering van de fijne motoriek blijft ook in de digitale wereld waarin wij leven onmisbaar. In je hersenen gebeurt namelijk van alles wanneer je priegelt, p...
Alfabet de letterdief
Rosan van Gessel en Sharaya van Wilsem
De projecten van Kleuteruniversiteit zijn bedoeld om je te enthousiasmeren en te inspireren. Iedere leerkracht geeft er een eigen draai aan en gebruikt de inhoud naar eigen inzicht. Als kinderen er thuis over praten of naar school komen met ideeën, dan weet je dat je raak hebt geschoten! In dit artikel komen leerkra...
mTiny coding kit
Een robot met emoties
Meester Sander
Als ik mTiny uit de doos haal, hebben de kinderen alleen nog maar aandacht voor deze robot. Het heeft sprekende ogen en kan emoties tonen. Zet de robot een masker op en het is een opeens een kat die je met grote ogen aankijkt. Het ziet er leuk uit, maar heeft het ook daadwerkelijk een meerwaarde voor het leren progr...
Tel je mee?
Maaike van Goozen
Je kunt zien dat jonge kinderen interesse krijgen in cijfers als ze de telrij tot een bepaald getal kunnen opzeggen. Als kinderen tijdens het tellen bij ieder getal een ander voorwerp aanwijzen, spreken we van synchroon tellen. Dit is de basis van tellen. De volgende stap is resultatief tellen. Ze begrijpen dat bij ...
Kennis die niet verloren mag gaan
Klossers vertellen
Ooit was er een opleiding speciaal voor kleuterjuffen, de Kleuter Leidster Opleiding School (KLOS). Meester Sander gaat bij verschillende klossers op bezoek. Multitalent Erik van Os zat ook op de KLOS. Hij schrijft gedichten, liedjes, verhalen, lessen en teksten voor Sesamstraat. Je kent hem vast van Schatje en sche...
Vakoverstijging
Jeroen Schipper
Muziek is een ontwikkelingsgebied op zich, maar is ook een prachtig middel om meerdere ontwikkelingsgebieden te combineren in één activiteit, vakoverstijging dus! Je doet dit bijvoorbeeld bij het klappen van woorden, bij het aandacht vragen met een liedje of bij bewegingsspelletjes. Waar het mij om gaat is dat je je...
Zet dat scherm uit!
De kracht van audio
Sander Gordijn
In mijn kleutertijd was er ontwikkelingsmateriaal met cassettebandjes. Pure magie vond ik dat: luisteren naar zo’n bandje en dan de opdracht uitvoeren. Thuis kon ik ook enorm genieten van bijvoorbeeld het hoorspel van Pluk van de Petteflet. Dit plezier wil ik ook bezorgen aan deze generatie kinderen. Daarom heb ik v...
Logopedie voor dummies
Karin Blankert
Elk jaar kwam de logopedist bij ons op school om de kleuters te screenen. De informatie die ze gaf was waardevol. Ze maakte ons bewust van dingen en liet puzzelstukjes op hun plek vallen. Ze gaf adviezen aan de ouders en verwees eventueel door. Bij ons op school gebeurt dit niet meer: dat is een gemis. In dit artike...
Goed uit de verf komen
Monique van Essen
Verven met kleuters. Voor de één een ware uitdaging, voor de ander een routineklus. Met een verfbord kunnen kinderen al snel zelf aan de slag, maar een groepje aan het werk zetten met een gerichte opdracht, dat vraagt iets meer organisatie.
De lessen van mijn kleuters
Sanne Ramakers
‘Mag ik u wat vragen? Bent u juf Sanne?’ Daar staat ze voor me. Al bijna volwassen, een prachtige vrouw. Ik herken haar meteen. Ze kwam binnen als een verlegen, soms wat gespannen kleuter. Vanaf het begin was ze serieus, hardwerkend, gedreven en ontzettend lief. Soms wat onzeker, want ze wilde alles goed doen. Tweeë...
Ogen eerst!
Karin Stolk- Tangenbergh
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet… maar wat ziet een kind eigenlijk? Een kind kijkt met beide ogen de wereld in. Via de ogen komt het grootste deel van alle informatie binnen, en daarmee zijn ze heel belangrijk in de ontwikkeling.
De draak van Halim
Voorleesverhaal
Lili Blom
De kinderen op het voetbalveldje zien dat Halim aan komt rennen. ‘Hé, doe je mee?’ roept iemand.
Maar Halim is buiten adem als hij bij het veldje is. Hij houdt zich vast aan een van de doelpalen.
Diego loopt naar hem toe. ‘Hoi Halim! Ben je moe?’ Hij geeft Halim een beuk op zijn schouder.
...
Recensie Eerst Hulp Bij Schrijfprobleem
Gabrielle Schaap Stolk
Gabriëlle is enthousiast over Eerste Hulp bij Schrijf-problemen. Het materiaal bestaat uit een informatief boek, een doosje met fijn-motorisch oefenmateriaal en een app.
Haar bevindingen:
- geschikt voor kinderen uit groep 2/3
- individueel in te zetten
- zeer geschikt voor kinderen met extra onderwijsbehoeften ...